Visie op thema: Veilige en duurzame mobiliteit voor iedereen

De huidige verkeerssituatie loopt op een aantal punten tegen de grenzen aan. Er is veel verkeersoverlast en soms onveilige situaties. Onze ambitie is een verkeerssituatie die voldoet aan de volgende mobiliteitswaarden:

  • Veilig, gezond en aangenaam voor alle generaties
  • Bereikbaar en gastvrij voor bezoekers van buiten
  • Mobiliteit voor iedereen: ook voor jeugd, senioren en minder validen

Om dit te bereiken zetten we in op:

  • Vertragen en ontmoedigen doorgaand verkeer door herinrichting straten
  • Snelheid in hele dorp naar maximaal 30 km/h (bebouwde kom)
  • Meer ruimte voor wandelen en fietsen in/rond centrum, scholen en sport
  • Verbeteren van regionale en lokale hoofdfietsroutes
  • HOV-netwerk stimuleren door verbeteren bereikbaarheid en gebruik
  • Verplaatsen deel parkeren naar rand centrum en HOV-haltes

Wat vind je van deze keuzes? Welke aanvullingen/verbeterpunten zie je?

| Categoriën: Concept-omgevingsvisie | Tags: |

Commentaar

  • Vertragen en ontmoedigen doorgaand verkeer door herinrichting straten: Blaricum moet wel goed bereikbaar blijven. Pleit voor minder ingrepen die Blaricum tot een strak aangeharkt dorp maken. het mag allemaal wel een beetje losser. Wel bermen en minder stoepranden en al helemaal geen holle wegen meer zoals gebeurd bij de catastrofale herinrichting van de Eemnesserweg.Snelheid in hele dorp naar maximaal 30 km/h (bebouwde kom): houdt de hoofdwegen op 50 km/h. Goed voor de doorstroming van het verkeer. Amsterdam is inmiddels een hemeltergend voorbeeld van hoe het niet moet.Verplaatsen deel parkeren naar rand centrum en HOV-haltes: is onwenselijk. Er zijn in het dorp al veel te weinig parkeerplaatsen. Dus meer parkeerplaatsen maken aan de rand maar niet verplaatsen! Wat wel nodig is in het oude dorp is een goed uitgewerkt routeplan met deels eenrichtingsverkeer om opstoppingen en stagnatie door zoeken naar parkeerplekken en in- en uitparkeerders te voorkomen.
    11-3-2025 17:40:25 Reageer
  • Ik zou graag het oude dorp een woonerf van maken dus stapvoets max 15 km
    7-3-2025 15:51:53 Reageer
  • Beste, goede ontwikkelingen qua verkeer en mobiliteit. Dit is met name gericht op Blaricum en omliggende dorpen. Als werkende in Amsterdam en Utrecht is mij opgevallen hoe beperkt de opties zijn om deze belangrijke steden met ov te bereiken. Alleen met de auto, niet echt duurzaam. Het is eigenlijk vreemd hoe slecht deze grote buursteden te bereiken zijn voor onze ondernemende en werkende inwoners. Ik zou graag zien dat er meer opties aan de verbinding met deze steden wordt toegevoegd. Efficiënter, veelzijdiger en meer directe ov opties naar de grote steden, waar toch veel inwoners werken of mee ondernemen. Bedankt voor horen van mijn input.Met vriendelijke groet, Wim Jan Petersen
    1-3-2025 10:52:35 Reageer

Geef commentaar

* Verplichte velden
toekomstbel
3077