Mobiliteit in de toekomst: Ruimte voor wandelen en fietsen

Ons dorp heeft een centrale ligging en is goed bereikbaar. Tegelijkertijd vraagt het autoverkeer veel ruimte. Er ontstaan soms opstoppingen en er is verkeersoverlast zoals geluid, onveilige situaties en slechte luchtkwaliteit. We hebben de ambitie om wandelen, fietsen en openbaar vervoer te stimuleren en het autoverkeer te verminderen (het STOMP-principe). Achtergrond daarbij is de landelijke opgave om te verduurzamen en de ambitie om de verkeersveiligheid te vergroten. We zien daarvoor 3 bouwstenen. De derde is ‘ruimte voor wandelen en fietsen’. 

We willen meer ruimte bieden voor wandelen en fietsen, vooral voor verplaatsingen binnen ons dorp. 


Vraag 1: Wat vind je van de volgende maatregelen? Wat zie je als kansen en aandachtspunten?

  • Meer stallingsruimte voor fietsen en bakfietsen?
  • Meer ruimte voor wandelen, verblijven en oversteken?
  • Betere (door)fietsroutes: ruimte, veiligheid, comfort

Vraag 2: Welke maatregel past waar? 

 

Om de reacties beter te kunnen duiden, vragen we je om aan te geven namens wie of wat je reageert. Ben je een bewoner, ondernemer en/of vertegenwoordiger van een organisatie (zoja welke)? Laat het weten in je reactie. Let op: als je een reactie achter laat, is dit een open reactie. Je reactie is zichtbaar voor iedereen, maar je mailadres niet.

 

| Categoriën: | Tags: |

Commentaar

  • Ik ben inwoner van Laren. Maak het hart van het centrum auto-luw. Dit kan bv door fietsstraten met auto te gast. Ik vind dit belangrijk om meerdere redenen: het is druk en gevaarlijk in het dorp. Overlast van auto's die op stoepen parkeren, op zebrapaden stilstaan enzovoort. Auto's belasten het milieu teveel. Fietsen (anders dan e-bikes) veel gezonder dan reizen per auto.
    8-11-2023 17:19:04
  • Rob
    (wij wonen hartje centrum Laren).00(1) Vooral in het centrum van Laren, voor Albert Heijn, is het vaak een chaos met geparkeerde fietsen en brommers. Die ruimte zou uitgebreid kunnen worden, ook om de hoek, zodat de stoep toegankelijk blijft, of aan de andere kant van de web bij Albert Heijn. Daarnaast zou af en toezicht door de Politie of een toezichthouder kunnen helpen.(2) In sommige dorpen is op de weg de 'auto op bezoek' bij de fietsers, door de weg rood te maken, zodat alles een fietspad lijkt. Of het echt fraai is, dat is nog de vraag, maar je gaat wel automatisch rustiger rijden als automobilist en het laat duidelijk merken dat de fietsers voorrang hebben.(3) Het is al vaak gesuggereerd, maar vermoedelijk erg kostbaar: maak een grote parkeergarage onder de hertenkamp (wel graag de prachtige bomen laten staan...) en breng daarna de Hertenkamp weer terug. Daardoor hoeven de mensen niet allemaal naar plein 1945 te rijden en neemt mogelijk het verkeer door het dorp af, omdat de auto al eerder ondergronds wordt geparkeerd.
    4-11-2023 20:47:09
Je moet eerst inloggen om commentaar te leveren
toekomstbel
3077