Visie op thema: Veilige en duurzame mobiliteit voor iedereen

De huidige verkeerssituatie loopt op een aantal punten tegen de grenzen aan. Er is veel verkeersoverlast en soms onveilige situaties. Onze ambitie is een verkeerssituatie die voldoet aan de volgende mobiliteitswaarden:

  • Veilig, gezond en aangenaam voor alle generaties
  • Bereikbaar en gastvrij voor bezoekers van buiten
  • Mobiliteit voor iedereen: ook voor jeugd, senioren en minder validen

Om dit te bereiken zetten wij in op:

  • Vertragen en ontmoedigen doorgaand verkeer door herinrichting straten
  • Snelheid in hele dorp naar maximaal 30 km/h (bebouwde kom)
  • Meer ruimte voor wandelen en fietsen in/rond centrum, scholen en sport
  • Verbeteren van regionale en lokale hoofdfietsroutes
  • HOV-netwerk stimuleren door verbeteren bereikbaarheid en gebruik
  • Verplaatsen deel parkeren naar rand centrum en HOV-haltes

Wat vind je van deze keuzes? Welke aanvullingen/verbeterpunten zie je?

 

| Categoriën: Concept omgevingsvisie | Tags: |

Commentaar

  • Inzetten op:- Stoppen doorgaand verkeer, alleen bestemmingsverkeer toelaten. Er zijn nu per etmaal 9.000 (vracht)auto's die over de Eemnesserweg rijden (officiële meting), waarvan 360 (zwaar) vrachtverkeer. Van die 9.000 ligt het zwaartepunt tussen 06.00u en 20.00u. Het kan niet zo zijn dat al deze 9.000 (vracht)auto's een bestemming in het dorp hebben.- 30 km/u in hele dorp met veel grote herhaalborden op goed zichtbare plekken en weginrichting die harder rijden dan 30lm/u onmogelijk maakt. Meer handhaving met bv camera's, maar ook fysiek.- Verbetering van het wegdek van Eemnesserweg en Naarderstraat. Huidige wegdek veroorzaakt veel schadelijke en zware trillingen en veel lawaai voor aanliggende woningen (trillingschade tot gevolg). Geluidsbelasting voldoet nu niet aan de normen.- Eemnesserweg geen voorrangsweg maken. Lokt alleen maar hard rijden uit en is ook helemaal niet nodig.- Beperking busbewegingen. Nu op de Eemnesserweg 6 bussen per uur en in de spits 8 (!) Op de Brink zijn dat er resp. 8 en 10 per uur. Bussen rijden vaak te hard en veroorzaken zware trillingen in aanliggende woningen. Alle bussen zijn meestal leeg of bijna leeg. Inzet kleinere lichtere bussen zou een optie zijn (efficiënter en minder trillingen). Het is niet duidelijk waarom de interregionale lijn 321 ook door het centrum van Laren moet rijden, terwijl daar al lijn 109 rijdt. Lijn 321 kan makkelijk buitenom rijden via A27 en A1.Er rijden nu regelmatig twee bussen (109 en 321) vlak achter elkaar en leeg. Hoe efficiënt is dat en hoe belastend is dat.- Beperking van het zware vrachtverkeer door asdrukbeperking in te voeren.- Fietspaden verbreden, waardoor rijbaan optisch smaller wordt.- Op de Eemnesserweg de aanleg van chicanes, waar maar één auto tegelijk door kan en zwaar vrachtverkeer heel moeilijk of helemaal niet.- Geen verkeersdrempels op de Eemnesserweg. Deze zijn o.a. de veroorzakers van trillingen in de aanliggende huizen.- Invoeren van betaald parkeren. Er zal geen (echte) bezoeker minder om komen en het spekt de gemeentekas (financiering aanpassing wegen).- Overleg met de gemeente Blaricum, opdat m.n. vrachtverkeer met bestemming Blaricum, beter direct toegang krijgt tot het centrum van Blaricum (vanaf A1 en A27) en niet genoodzaakt via de Brink in Laren moet rijden. - Heraanleg van de ventweg langs A27 en A1, opdat landbouwverkeer weer buitenom kan en niet door het centrum van Laren hoeft.
    11-3-2025 10:50:22
Je moet eerst inloggen om commentaar te leveren
toekomstbel
3077