De tweede denkrichting gaat over meer ruimte en veiligheid voor fietsers en voetgangers. Bijvoorbeeld door fietsstroken op doorgaande routes in het centrum en meer ruimte voor voetgangers. En door het verlagen van de maximum snelheid naar 30 km/u op de meeste doorgaande wegen. Dit laatste is ook een wens in het coalitieakkoord. Extra ruimte op de centrale doorgaande wegen voor fietsers en voetgangers betekent minder ruimte voor de automobilist. Het verlagen van de maximum snelheid naar 30km/u op wegen waar dat nu nog 50 km/u is, verlaagt het snelheidsverschil tussen fietsers en automobilisten. Voor automobilisten duurt het langer om door het centrum heen te rijden.
Welke van onderstaande opties spreekt jou het meeste aan?
Onder de opties zie je afbeeldingen die optie A en B verbeelden.
A. We richten alleen de regionale doorfietsroute tussen Hilversum en Huizen (Torenlaan, Huizerweg, Bergweg, Op Caliskamp) in met goede fietsvoorziening en verlagen de snelheid op deze route overal naar 30 km/u. Daarvoor komen er fietsstroken op de rijbaan en we verwijderen parkeerplaatsen die langs deze route haaks op de weg zijn aangelegd. Waar mogelijk maken we de stoepen breder.
B. We richten alle doorgaande routes in het centrum (inclusief de Naarderweg tussen Piepersweg en Huizerweg en het deel Huizersweg vanaf theater tot de Dorpsstraat) in als 30 km/u-weg met meer ruimte voor de fietser. Er komen fietsstroken op de rijbaan en we verwijderen parkeerplaatsen die langs deze routes haaks op de weg zijn aangelegd. Waar mogelijk maken we de stoepen breder.
C. We behouden de huidige inrichting van de straten.
Waarom vind je dat? En wat is eventueel belangrijk bij die keuze?