Uit de online vragenlijst en ook uit Omgevingstour I voor de Verkeersvisie Blaricum is duidelijk naar voren gekomen dat er behoefte is aan een autoluwer dorpscentrum met meer ruimte voor voetgangers, fietsers, groen en activiteiten. Maar wat verstaan mensen onder autoluw? Om dat verder uit te zoeken hebben we verschillende concrete denkrichtingen opgetekend. Deze stonden centraal tijdens Omgevingstour II.

De denkrichtingen

De vier denkrichtingen  zijn hieronder weergegeven. Elke denkrichting begint met een korte toelichting. Daarbij is er steeds de keuze uit drie opties die we verduidelijken met plattegronden of beelden. 

 

Denkrichting 1: Minder autoverkeer in het hart van het centrum door verplaatsing van parkeerplaatsen naar de rand van het centrum.

De eerste denkrichting gaat over het aantrekkelijker maken van het winkel- en horecagebied rondom de muziektent. Door vermindering van het aantal parkeerplaatsen trekt deze centrale locatie minder autoverkeer aan. Sommige bezoekers moeten dan wat verder lopen naar hun auto. Om te zorgen dat er voldoende parkeerplaatsen beschikbaar blijven, voegen we de parkeerplaatsen toe aan de randen van het centrum en zorgen we ervoor dat parkeren zo eenvoudig mogelijk wordt.

Welke van onderstaande opties spreekt jou het meeste aan?
Onder de opties zie je afbeeldingen die optie A en B verbeelden.

A.    We halen de helft van de parkeerplaatsen bij de muziektent en het deel van Huizerweg tussen Dorpsstaat en Achterom weg. Op het terrein tegenover Bellevue aan de rand van het centrum voegen we eenzelfde aantal parkeerplaatsen toe. De overgebleven parkeerplaatsen in het centrum blijven beschikbaar voor kortparkeren en gehandicapten. De vrijkomende ruimte in het centrum kan een andere inrichting krijgen.
B.    We halen alle parkeerplaatsen bij de muziektent en het deel van Huizerweg tussen Dorpsstaat en Achterom weg, behalve een aantal parkeerplaatsen voor gehandicapten. Op het terrein tegenover Bellevue aan de rand van het centrum voegen we eenzelfde aantal parkeerplaatsen toe. De vrijkomende ruimte in het centrum kan een andere inrichting krijgen.
C.    We halen geen parkeerplaatsen weg in het centrum zodat de bereikbaarheid per auto niet verandert.

Waarom vind je dat? En wat is eventueel belangrijk bij die keuze?

 

In de afbeelding zijn optie A en B verbeeld zoals hierboven beschreven. Daarnaast is een mogelijk toekomstbeeld te zien van wat de ingrepen op kunnen leveren.

Denkrichting 2: Meer ruimte voor fietsers en voetgangers-, reduceren van de verkeerssnelheid- en minder ruimte voor de automobilist op doorgaande routes in het centrum.

De tweede denkrichting gaat over meer ruimte en veiligheid voor fietsers en voetgangers. Bijvoorbeeld door fietsstroken op doorgaande routes in het centrum en meer ruimte voor voetgangers. En door het verlagen van de maximum snelheid naar 30 km/u op de meeste doorgaande wegen. Dit laatste is ook een wens in het coalitieakkoord. Extra ruimte op de centrale doorgaande wegen voor fietsers en voetgangers betekent minder ruimte voor de automobilist. Het verlagen van de maximum snelheid naar 30km/u op wegen waar dat nu nog 50 km/u is, verlaagt het snelheidsverschil tussen fietsers en automobilisten. Voor automobilisten duurt het langer om door het centrum heen te rijden.

Welke van onderstaande opties spreekt jou het meeste aan?
Onder de opties zie je afbeeldingen die optie A en B verbeelden.

A.    We richten alleen de regionale doorfietsroute tussen Hilversum en Huizen (Torenlaan, Huizerweg, Bergweg, Op Caliskamp) in met goede fietsvoorziening en verlagen de snelheid op deze route overal naar 30 km/u. Daarvoor komen er fietsstroken op de rijbaan en we verwijderen parkeerplaatsen die langs deze route haaks op de weg zijn aangelegd. Waar mogelijk maken we de stoepen breder.  
B.    We richten alle doorgaande routes in het centrum (inclusief de Naarderweg tussen Piepersweg en Huizerweg en het deel Huizersweg vanaf theater tot de Dorpsstraat) in als 30 km/u-weg met meer ruimte voor de fietser. Er komen fietsstroken op de rijbaan en we verwijderen parkeerplaatsen die langs deze routes haaks op de weg zijn aangelegd. Waar mogelijk maken we de stoepen breder.
C.    We behouden de huidige inrichting van de straten. 

Waarom vind je dat? En wat is eventueel belangrijk bij die keuze?

 

In de afbeelding zijn optie A en B verbeeld zoals hierboven beschreven. Daarnaast is een mogelijk toekomstbeeld te zien van wat de ingrepen op kunnen leveren.

Denkrichting 3: Minder doorgaand autoverkeer door instellen éénrichtingsverkeer in het centrum.

De derde denkrichting gaat over het instellen van éénrichtingsverkeer in het centrum. Daardoor neemt de hoeveelheid verkeer hier af. Vooral doorgaand verkeer wordt hierdoor ontmoedigd om via het centrum te rijden en gestimuleerd om (bij voorkeur) via de snelwegen te rijden.

Welke van onderstaande opties spreekt jou het meeste aan?
Onder de opties zie je afbeeldingen die optie A en B verbeelden.

A.    We hanteren éénrichtingsverkeer op het deel van de Huizerweg tussen de Dorpsstraat en de Naarderweg. Daarmee neemt de verkeersintensiteit in het centrum flink af. Alle winkels en bedrijven blijven bereikbaar.
B.    We hanteren éénrichtingsverkeer in ‘een rondje om de kerk’, tegen de klok in. De Huizerweg tussen Dorpsstaat en Naarderweg wordt éénrichting naar de Naarderweg. De Naarderweg tussen Huizerweg en Piepersweg wordt eveneens éénrichting naar de Piepersweg. Daarmee is er door het centrum geen doorgaande route meer van noord naar zuid. Wel blijven alle winkels en bedrijven bereikbaar. 
C.    We passen geen éénrichtingsverkeer toe en we accepteren de huidige verkeersintensiteit in het centrum.

Waarom vind je dat? En wat is eventueel belangrijk bij die keuze?

 

In de afbeelding zijn optie A en B verbeeld zoals hierboven beschreven. Daarnaast is een mogelijk toekomstbeeld te zien van wat de ingrepen op kunnen leveren.

Denkrichting 4: Toepassen ander type bestrating op doorgaande routes in het centrum.

De laatste denkrichting gaat over het type bestrating op doorgaande wegen. Daarbij kijken we naar uiterlijk, verkeersgeluid en (kosten van) wegonderhoud. De huidige gebakken klinkers op doorgaande routes in het centrum zorgen enerzijds voor het karakteristieke beeld van ons dorp. Maar ze zorgen ook voor relatief veel verkeersgeluid. Ook is er vaker onderhoud nodig. Als we straten opnieuw gaan inrichten, kunnen we andere keuzes maken voor het type bestrating.

Welke van onderstaande opties spreekt jou het meeste aan?
Onder de opties zie je afbeeldingen die optie A en B verbeelden.
 
A.    Bij het opnieuw inrichten van straten op doorgaande routes in het centrum gebruiken we geluidsarme materialen, ook al zorgt dat voor een ander straatbeeld. We voeren bijvoorbeeld rijbanen en fietsstroken in asfalt uit.
B.    Bij het opnieuw inrichten van straten op doorgaande routes in het centrum gebruiken we andere typen bestrating die minder geluid veroorzaken én zorgen voor behoud van het karakteristieke straatbeeld. Denk aan ‘streetprint’ (uitstraling van klinkers, maar gemaakt van asfalt) of ‘geluidsarme klinkers’ (gemaakt van beton).
C.    Bij de herinrichting van straten op doorgaande routes in het centrum houden we de originele klinkerbestrating. 

Waarom vind je dat? En wat is eventueel belangrijk bij die keuze?

 

Op de afbeelding is een voorbeeld te zien van optie A en B.

Meest kansrijke denkrichtingen

Voor de verdere uitwerking van de verkeersvisie en bijbehorende uitvoeringsagenda ligt het voor de hand om te kijken naar een combinatie van denkrichtingen.

Welke denkrichtingen spreken jou het meest aan?
Meerdere antwoorden mogelijk.

  • Denkrichting 1: Minder autoverkeer in het hart van het centrum door verplaatsing van parkeerplaatsen naar de rand van het centrum.  
  • Denkrichting 2: Meer ruimte voor fietsers en voetgangers-, reduceren van de verkeerssnelheid- en minder ruimte voor de automobilist op doorgaande routes in het centrum.
  • Denkrichting 3: Minder doorgaand autoverkeer door instellen éénrichtingsverkeer in het centrum.
  • Denkrichting 4: Toepassen ander type bestrating op doorgaande routes in het centrum.
  • Geen van deze denkrichtingen.

Waarom vind je dat? En wat is eventueel belangrijk bij die keuze?

toekomstbel
3077