Uit de online vragenlijst en ook uit Omgevingstour I voor de Verkeersvisie Laren is duidelijk naar voren gekomen dat er behoefte is aan een autoluwer dorpscentrum met meer ruimte voor voetgangers, fietsers, groen en activiteiten. Maar wat verstaan mensen onder autoluw? Om dat verder uit te zoeken hebben we verschillende concrete denkrichtingen opgetekend. Deze stonden centraal tijdens Omgevingstour II.

De denkrichtingen

De zes denkrichtingen voor de Verkeersvisie Laren zijn hieronder weergegeven. Elke denkrichting begint met een korte toelichting. Daarbij is er steeds de keuze uit drie opties die we verduidelijken met plattegronden of beelden.

Denkrichting 1: Minder autoverkeer in het hart van het centrum door verplaatsing van parkeerplaatsen van de Brink naar de rand van het centrum.

De eerste denkrichting gaat over het verminderen van parkeerplaatsen op de Brink zodat deze centrale locatie minder autoverkeer aantrekt. Sommige centrumbezoekers moeten daardoor wat verder lopen na het parkeren van hun auto. Om te zorgen dat er voldoende parkeerplaatsen beschikbaar blijven, voegen we de in het centrum verwijderde hoeveelheid toe aan de randen van het centrum.

Welke van onderstaande opties spreekt jou het meest aan?
Onder de opties zie je afbeeldingen die optie A en B verbeelden. 
A.    We halen alle parkeerplaatsen rondom de Brink weg, behalve een aantal parkeerplaatsen voor gehandicapten. Op locaties aan de rand van het centrum, zoals de locatie Hertenkamp, voegen we eenzelfde aantal parkeerplaatsen toe. De vrijkomende ruimte op de Brink kan een andere inrichting krijgen.
B.    We halen de helft van de parkeerplaatsen rondom de Brink weg. Op locaties aan de rand van het centrum, zoals de locatie Hertenkamp, voegen we eenzelfde aantal parkeerplaatsen toe. De overgebleven parkeerplaatsen op de Brink blijven beschikbaar voor kortparkeren en gehandicapten. De vrijkomende ruimte op de Brink kan een andere inrichting krijgen.
C.    We halen geen parkeerplaatsen weg op de Brink zodat de bereikbaarheid per auto niet verandert.

Waarom vind je dat? En wat is eventueel belangrijk bij die keuze?

 

In de afbeelding zijn optie A en B verbeeld zoals hierboven beschreven. Daarnaast is een mogelijk toekomstbeeld te zien van wat de ingrepen op kunnen leveren.

Denkrichting 2: Meer ruimte voor fietsers en voetgangers, reduceren van de verkeerssnelheid en minder ruimte voor de automobilist op doorgaande routes in het centrum.

De tweede denkrichting gaat over fietsstroken op doorgaande routes in het centrum, het verlagen van de maximum snelheid naar 30 km/u op de meeste doorgaande wegen en meer ruimte voor voetgangers. Extra ruimte op de centrale doorgaande wegen voor fietsers en voetgangers betekent minder ruimte voor de automobilist. Het verlagen van de maximum snelheid naar 30km/u op wegen waar dat nu nog 50 km/u is, verlaagt het snelheidsverschil tussen fietsers en automobilisten. Voor automobilisten duurt het langer om door het centrum heen te rijden.

Welke van onderstaande opties spreekt jou het meest aan?
Onder de opties zie je afbeeldingen die optie A en B verbeelden.
A.    We richten alle doorgaande routes in het centrum (inclusief de Eemnesserweg en de Naarderstraat) in als 30km weg met meer ruimte voor de fietser. Er komen fietsstroken op de rijbaan en we verwijderen parkeerplaatsen die langs deze routes haaks op de weg zijn aangelegd. Waar mogelijk maken we de stoepen breder.
B.    We richten alleen het traject van de regionale doorfietsroute tussen Hilversum en Huizen (via de Van Nispen van Sevenaerstraat, De Brink en Torenlaan in Laren) in met meer ruimte voor de fietser. Daarvoor komen er fietsstroken op de rijbaan en we verwijderen parkeerplaatsen die langs deze route haaks op de weg zijn aangelegd. Waar mogelijk maken we de stoepen breder.
C.    We behouden de huidige inrichting van de straten.

Waarom vind je dat? En wat is eventueel belangrijk bij die keuze?

 

In de afbeelding zijn optie A en B verbeeld zoals hierboven beschreven. Daarnaast is een mogelijk toekomstbeeld te zien van wat de ingrepen op kunnen leveren.

Denkrichting 3: Minder doorgaand autoverkeer aan de zuidwestkant van de Brink door instellen éénrichtingsverkeer.

De derde denkrichting gaat over het instellen van éénrichtingsverkeer aan de zuidwestzijde van De Brink. Daardoor neemt de hoeveelheid verkeer hier af. Vooral doorgaand verkeer wordt hierdoor ontmoedigd om via het centrum te rijden en gestimuleerd om (bij voorkeur) via de snelwegen te rijden.

Welke van onderstaande opties spreekt jou het meest aan?
Onder de opties zie je afbeeldingen die optie A en B verbeelden.
A.    We hanteren éénrichtingsverkeer op de Brink (in zuidelijke richting) tussen de verkeerslichten en de kruising met de Eemnesserweg. Daardoor is het niet toegestaan vanaf de Eemnesserweg richting de verkeerslichten te rijden. Wel blijven alle winkels en bedrijven bereikbaar.
B.    We hanteren éénrichtingsverkeer op de Brink (in zuidelijke richting) tussen de verkeerslichten en de kruising met de straat langs de Brink richting De Rijt. Daardoor is het niet toegestaan vanaf deze kruising richting de verkeerslichten te rijden maar nog wel richting De Rijt. Alle winkels en bedrijven blijven bereikbaar.
C.    We passen geen éénrichtingsverkeer toe en we accepteren de huidige verkeersintensiteit in het centrum.

Waarom vind je dat? En wat is eventueel belangrijk bij die keuze?

 

In de afbeelding zijn optie A en B verbeeld zoals hierboven beschreven. Daarnaast is een mogelijk toekomstbeeld te zien van wat de ingrepen op kunnen leveren.

Denkrichting 4: Geen autoverkeer aan de zuidwestkant van de Brink door instellen knip.

De vierde denkrichting gaat over het instellen van een ‘knip’ op de zuidwestzijde van de Brink (het wegvak tussen de verkeerslichten en de kruising met de straat langs de Brink richting De Rijt. Daardoor wordt het hier autovrij. Daarnaast ontmoedigt een knip (nog sterker dan bij instelling éénrichtingverkeer) doorgaand verkeer om via het centrum te rijden en wordt het gestimuleerd daaromheen te gaan. Bij voorkeur via de snelwegen. 

Welke optie spreekt jou het meest aan?
Onder de opties zie je afbeeldingen die optie A en B verbeelden. 
A.    We maken een knip halverwege de Brink, middenin het wegvak tussen de verkeerslichten en de kruising met de straat langs de Brink richting De Rijt. Daardoor is doorgaand autoverkeer vanuit beide richtingen niet meer mogelijk. De parkeerplaatsen aan de zuidwestzijde van de Brink blijft wel bereikbaar via deze route. De bus- en fietsroutes blijven behouden.
B.    We richten het westelijke deel van de Brink (het gehele wegvak tussen de kruising bij ‘t Bonte Paard en de kruising met de straat langs de Brink richting De Rijt in als autovrij gebied. Alle winkels en bedrijven blijven bereikbaar voor laden en lossen. De bus- en fietsroutes blijven behouden. 
C.    We maken geen knip en we accepteren de huidige verkeersintensiteit in het centrum.

Waarom vind je dat? En wat is eventueel belangrijk bij die keuze?

 

In de afbeelding zijn optie A en B verbeeld zoals hierboven beschreven. Daarnaast is een mogelijk toekomstbeeld te zien van wat de ingrepen op kunnen leveren.

Denkrichting 5: Nieuweweg autovrij maken en inrichten als voetgangersgebied met fietser te gast.

De vijfde denkrichting gaat over de inrichting van de Nieuweweg. Dit is een veel bezochte winkelstraat met vooral boodschappenwinkels, zoals de HEMA en het Kruidvat. Door deze straat in te richten als autovrij gebied is alle ruimte beschikbaar voor voetgangers en fietsers.

Welke van onderstaande opties spreekt jou het meest aan?
Onder de opties zie je afbeeldingen die optie A en B verbeelden.
A.    We richten het oostelijke deel van de Nieuweweg in als autovrije straat. Het bevoorraden van winkels (met motorvoertuigen) blijft wel mogelijk tijdens bepaalde tijdvakken. 
B.    We richten de hele Nieuweweg in als autovrije straat. Het bevoorraden van winkels (met motorvoertuigen) blijft wel mogelijk tijdens bepaalde tijdvakken.
C.    De huidige verkeerssituatie van de Nieuweweg blijft ongewijzigd.

Waarom vind je dat? En wat is eventueel belangrijk bij die keuze?

 

In de afbeelding zijn optie A en B verbeeld zoals hierboven beschreven. Daarnaast is een mogelijk toekomstbeeld te zien van wat de ingrepen op kunnen leveren.

Denkrichting 6: Toepassen ander type bestrating op doorgaande routes in het centrum.

De laatste denkrichting gaat over het type bestrating op doorgaande wegen. Daarbij kijken we naar uiterlijk, verkeersgeluid en (kosten van) wegonderhoud. De huidige gebakken klinkers op doorgaande routes in het centrum zorgen enerzijds voor het karakteristieke beeld van ons dorp. Maar ze zorgen ook voor relatief veel verkeersgeluid. Ook is er vaker onderhoud nodig. Als we straten opnieuw gaan inrichten, kunnen we andere keuzes maken voor het type bestrating.

Welke van onderstaande opties spreekt jou het meest aan?
Onder de opties zie je afbeeldingen die optie A en B verbeelden. 
A.    Bij het opnieuw inrichten van straten op doorgaande routes in het centrum gebruiken we geluidsarme materialen, ook al zorgt dat voor een ander straatbeeld. We voeren bijvoorbeeld rijbanen en fietsstroken in asfalt uit.
B.    Bij het opnieuw inrichten van straten op doorgaande routes in het centrum gebruiken we andere typen bestrating die minder geluid veroorzaken én zorgen voor behoud van het karakteristieke straatbeeld. Denk aan ‘streetprint’ (uitstraling van klinkers, maar gemaakt van asfalt) of ‘geluidsarme klinkers’ (gemaakt van beton).
C.    Bij de herinrichting van straten op doorgaande routes in het centrum houden we de originele gebakken klinkerbestrating. 

Waarom vind je dat? En wat is eventueel belangrijk bij die keuze?

 

Op de afbeelding is een voorbeeld te zien van optie A en B.

Meest kansrijke denkrichtingen

Voor de verdere uitwerking van de verkeersvisie en bijbehorende uitvoeringsagenda ligt het voor de hand om te kijken naar een combinatie van denkrichtingen.

Welke denkrichtingen spreken jou het meest aan?
Meerder antwoorden mogelijk.

  • Denkrichting 1: Minder autoverkeer in het hart van het centrum door verplaatsing van parkeerplaatsen van de Brink naar de rand van het centrum.  
  • Denkrichting 2: Meer ruimte voor fietsers en voetgangers en minder ruimte voor automobilisten op doorgaande routes in het centrum.
  • Denkrichting 3: Minder doorgaand autoverkeer aan de zuidwestkant van de Brink door instellen eenrichtingsverkeer.
  • Denkrichting 4: Geen autoverkeer aan de zuidwestkant van de Brink door instellen knip.
  • Denkrichting 5: Nieuweweg autovrij maken en inrichten als voetgangersgebied.
  • Denkrichting 6: Toepassen ander type wegverharding op doorgaande routes in het centrum.
  • Geen van deze denkrichtingen.
     

Waarom vind je dat? En wat is eventueel belangrijk bij die keuze?

 

toekomstbel
3077